Everyday woman

Älskade hatade Ernst

Publicerad 2010-07-01 17:56:10 i Sommar 2010,


"Lillstugan", vårt Ernsttorp.

Skratta om ni vill, men jag är en sucker för inrednings- och göra-om-program. Under ett par år har jag inspirerats av klämkäcka Ernst torpprojekt. Själv har jag inget projekt på gång i sommar. Är det kanske dags att bara slappa och ta det lugnt?

Hatkärleken till Ernst är lite speciell och har inget med hans utseende att göra. Visserligen tycker jag att det är snyggt med de gråa tinningarnas charm på män 50+. Men när det gäller denna värmlänning så tänker jag inte på det yttre. "I get my kicks above the waistline, sunshine" som han i Chess sjöng i "One night in Bangkok" på åttiotalet... 

Ernst vet om att han omtyckt, han pratar med avslappningsbandsröst och är nästan irriterande klämkäck. Men i smyg kan jag inte låta bli att beundra en man som både kan lägga golv, tänka inredning, sy paradhanddukar och baka sockerkaka!

En sommar målade jag ett härbre vitt invändigt med 16 liter vit färg. Jag målade, lyssnade på P1 sommarpratare (vuxenpoäng!!) och tog bara korta pauser. Sydde rutiga gardiner, letade fram allmogemöbler och trasmattor från våra gömmor. Det var den sommaren. Men fint blev det.

En annan sommar fiffade jag i bästa Ernstanda i vårt nymålade sommartorp. Till de vita väggarna och gamla ärvda möbler i mörka träslag inhandlade jag kuddar, fiskmåsar i trä, lyktor och annat "piff". 

So, what's up for this summer? Ingen aning faktiskt. Alla frågar vad jag har för projekt på gång men jag kan inte komma på vad jag ska göra. Fyra veckor på landet, inget torpfix. Det kännns konstigt. Var är motivationen?

Kanske behövs inget göras just nu, mer än att städa skåp och möjligen skruva upp en annan gardinstång. Kanske måla om gamla stolar eller bygga ett tak till kaninburen. Vi får väl se efter sommarens första avsnitt med den gode barfotamannen. Kanske vaknar lusten (för att sommarfixa) till liv igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Everyday woman

Invandrade till Stockholm för tio år sedan från en republik i norra Sverige där "have a nice day" heter "ha en artun da". Har passerat bäst-före-datumet men försöker att njuta av livet och fånga dagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela